Vassa knivar och skatter i ladugården!

Idag har jag slipat lite knivar och hyvelblad eftersom det är en uppgift i slöjdkursen. Lånade pappas slip och det gick riktig bra. Jag fick fram råeggar på alla verktygen! Det blir som mjuka kanter som man kan vika åt vilket håll man vill. Jag är så glad att jag sökte den här kursen för jag tycker verkligen att det är roligt att hålla på! Metall känns kul att jobba med och jag längtar tills smidekursen.
Det var lite annorlunda att slipa på pappas slipmaskin än den vi hade på skolan. Pappa har ju gjort lite modifieringar på sin, som att ta bort lite skyddsgrejer. Varför han som är så klörig tar bort såna saker fattar jag inte. Jag har ju ärvt hans klantighet och jag höll faktiskt på att dra in ena patten i den andra sidan på slipmaskinen (tror att den heter smärjel)...Hade just sett snyggt ut då jag förklarat på kursen att jag råkade mosa ena patten i en slipmaskin utan säkerhetskåpa där jag absolut inte höll säkerhetsavståndet.. Men i mitt framtida yrke hade det ju varit en effektiv skrämselgrej när man pratar säkerhetsavstånd och sånt med barnen. Snacka om "learning by doing"..
- Ja barn, jag har bara en patt eftersom jag inte höll säkerhetsavståndet och det inte fanns någon säkerhetskåpa på slipmaskinen...
Allvarligt så gör det fan ont i mig när jag tänker att jag faktiskt hade kunnat fastna i den där maskinen och gjort illa mig riktigt. Men, det känns bättre om man kan skoja lite om det.

När jag var färdig kom jag att tänka på att jag hade sett rätt så mycket verktyg ute i vårt garaget i ladugården. Beslöt mig för att gå dit och ta mig en titt och gissa om jag blev glad av vad jag hittade? Jättefina gamla hyvlar och en massa andra verktyg som jag inte ens kan namnet på men som jag anar kan vara riktigt bra att ha verktyg...



Slipa, slipa...



Ladies and gentlemen som precis som jag inte hade sett en råegg... Här är den! Det är det där glittriga, vågiga på eggen.



En vacker gammal tång av något slag som jag inte vet vad den är till för. Ska försöka slå upp och se vad det är. Någon av er läsare kanske vet?



åsså, en sån här grunkamonk, vet jag inte heller vad de heter.



plockade ihop en korg med verktyg som jag tror mig kunna ha användning av



En låda med gamla raspar och annat

Kommentarer
Postat av: Em

Den tången är en krokodil ;) Vilken tur att du fick behålla patten! Var försiktig! Kram

2009-09-18 @ 18:30:59
URL: http://bienvenido.blogg.se/
Postat av: Johan L

Din tång är en skränktång, den används till att justera sågtänderna.

2012-03-20 @ 13:41:32
URL: http://hyvlar.se/ryggsag

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0