Kusinbesök och prisa galltvålen!

Igår var min kusin Nicklas och hans fru (tihi, det låter som vi är hundra år) Elisabeth och deras barn Tilde och Viggo på besök. Vi var och fikade på sockerbagaren och sedan åkte vi hem till oss så barnen fick leka lite. Vi surrade och barnen lekte en stund. Jag hade köpt ett nytt stort målarblock till Lovis och några sorts gelkritor. De ritade tillsammans på golvet och Lovis tyckte nog att det var väldans roligt! Tilde och Viggo som är äldre tyckte kanske inte att Lovis hade några större konstnärstalanger.... De där kritorna var dock inget som hon får hålla på själv med. De var ungefär som oljepastellkritor, superlätta att måla med. Det bra med dem var att det man hade målat på pappret kladdade inte. Men de kladdade på händer och kläder.



Små konstnärer! Tilde, Lovis och Viggo på mattan i Lovis rum som fick sig lite kritmärken av Lovis...

Tilde och Viggo ville efter en stund bygga med lego så de fick sitta vid köksbordet och göra det. Lovis ville fortsätta att måla så hon fick ta med sig stora ritblocket in till vardagsrummet. och gissa vad som händer? Hon håller i en sån där pennkrita och kommer mot soffan och hoppar upp med den i handen. Resultatet blev en blå oljepastellfläck på vår beiga soffa... Hhhmm. Inte så kul. Försökte genast att "badda" på fläcken för att den skulle gå bort, men den blev bara utsmetad. Elisabeth frågade om jag hade galltvål eftersom hon hade hört att det var så suveränt. Jag har ju en galltvål och den är verkligen suverän till Lovis kläder som får diverse fläckar. Men en soffa går ju liksom inte att skölja direkt.. Men jag hade inget annat val än att pröva. Blötte ner klädseln ordentligt och gnuggade med tvålen och ta mig tusan gick det inte bort!  Nu är det bara en liten svag fläck kvar. Prisa galltvålen!

På källen gick vi upp till Essy och min farbor Bengt-Olov (Nicklas föräldrar). Min faster Ingrid var där och Lovis brukar vara så rädd för henne. Hon började grina direkt då hon fick syn på henne men tinade senare upp. Hon lekte till och med med Ingrid till slut!
Tilde hade en väldigt rolig Barbiebuss som innehöll en massa pryttlar. Man fällde ut bussen och vips var där ett helt barbievardagsrum, kök och toalett. På baksidan fanns en utfällbar pool. Tänk om man hade fått haft en sån då man var liten! Den var riktigt kul! Gissa om man längtar tills Lovis blir i den åldern att hon kan ha en sån! :D
Hon tyckte visserligen att den var jättekul med alla små saker, men ibland åker det in gnt i munnen eller också är hon för hårdhänt med möbler och sånt.



Bildbevis på att Lovis till och med kan leka med Ingrid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0