Förra helgen i Gävle

Förra helgen tog jag som sagt tåget till Gävle för att träffa Emelie och min gamla högskolasambo Jenny. Jag hade bokat en plats i tyst kupé och det var skönt. Men insåg att det var jag och en massa pensionärer som hade bokat en plats där.... Synd bara att man inte kan åka på den där jäkla pensionärsrabatten då man ändå är som en.
På fredagskvällen mötte Emelie mig på tågstationen och sen satte vi oss på en pub och bara surrrade och drack vin i några timmar tills Johan kom kring 01-tiden. Sen gick vi hem och sov en blund.

På lördagen sov vi ut och begav oss till Valbo köpis kring elva-tiden. Sprang runt där och gjorde lite panikshopping, jag hade en lång lista med allt jag skulle ha och naturligtvis var det då svårt att hitta alla saker också. Så är det fan alltid när man precis vet vad man ska ha så finns det inte! Jag hade till exempel skrivit upp att jag skulle köpa en svart lite festligare tunikaklänning. Tror ni att det överhuvudtaget fanns några svarta tunikor alls? En svart tunika borde ju vara hur enkel som helst att hitta, men icke. Men om jag inte skrivit upp det på min lapp, inte hade haft pengar och inte varit på köpis för att shoppa något speciellt så hade det säkert funnits miljarders svarta tunikor och annat. Det är ju typiskt när man har tänkt att få stilla sin shoppinghunger (som blir ohyggligt stor då man bor på denna lilla ny). Nåväl, jag hittade till slut det mesta på min lista iaf. Då var klockan två och vi skulle till Jenny och hälsa på.



Jag och Emelie hemma hos henne på lördagskvällen





Dagen efter kvällen före, jag och Emelie låg och softade och larvade oss med kameran. Emelie ser ut som hon brutit nacken!


Jag ringde Jenny från köpis och fick vägbskrivning hur vi skulle åka till henne. Vi irrade runt lite först men hittade tillslut rätt! Jenny och jag bodde som sagt ihop när vi gick högskolan och har väl träffats några gånger sedan dess. Men mycket har hänt sedan det begav sig. jenny är tre-barns mor, har hundar, hus och allt det där. Jag har fått Lovis och har allt det där andra också. Känns som att det var hundra år sedan vi bodde ihop och största bekymret var vad man skulle dricka på kåren, hur man skulle fixa pengar till mat och att man var tvungen att gå upp kring 08.00 på morgonen om man hade föreläsning... Men ändå så är vi oss precis lika och man hittar tillbaka till där man var förra gången man träffades. Ni vet, så där så det känns som att det var igår man träffades och bodde ihop fast man vet att det är hundra år sedan. Det är en härlig känsla (oj, nu kändes det som att jag var Ernst K). Emelie och jag var hos Jenny i över två timmar och tiden gick alldeles för fort! Hade gärna spenderat mer tid hos Jenny! Får satsa på att ta en tur till ner till Gävle!



Jag och Jenny

Vi åkte från Jenny kring femtiden och käkade en kebabrulle på en pizzeria, pkte hem och duschade och inväntade folket som skulle komma på fest till Emelie. Träffade flera av Emelie och Johans kompisar och de var supertrevliga hela bunten! Kring 00.30 tog vi en taxi ner på stan till ett ställe som heter Heartbreak, vi snikade in oss i kön och stod där kanske i 45 minuter. När vi kom alldeles nära dörren så kom vi på att det var bortkastade pengar att lösa in sig för 100 spänn när det inte ens var en timme kvar. Så vi gick ur kön och gick på Frasses och käkade istället! Det passade mig alldeles utmärkt för jag var superhungrig och tämligen trött (jag är ju verkligen för gammal för att festa två dagar på rad, jag har inte orken liksom). Så det blev en kycklingburgare och sedan en promenad i klackeskor hem och sedan sängen!

Dagen efter öste regnet ner och vi tog det bara lugnt innan jag skulle åka hem med tåget. Skönt att bara softa! Jag hade även bokat den tysta kupén på hemvägen och det var skönt. jag sov upp till Sundsvall.

Var hemma kring sju-tiden på söndag kväll. Glad efter att ha haft en härlig helg! Såna här helger behöver man verkligen ibalnd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0