Svenska traditioner...

2005-12-09 20:46 SkitUtrera, Sevilla, Spanien


Under dessa sista veckor har jag gjort en utställning om Sverige och dessutom haft lektioner där jag berättat om Sverige och våra traditioner och högtider. Har ni tänkt på vilka konstiga traditioner vi har?

Det mesta låter ju inte riktigt klokt då man ska berätta och ännu värre är det när man ska förklara var traditionerna kommer ifrån.. Att jag måste göra det på mycket enkel engelska förenklar ju inte det hela.
Nyår funkar bra, det är i stort likadant här, men sen kommer påsken... Här i Spanien som är ett katolskt land har man bibehållit den religiösa tonen på det hela. Här heter påsken den heliga veckan och man påminner sig om Jesu lidande och allt det där... De har stora parader med Jesusfigurer och helgon. Fatta vad konstigt det då blir då jag ska berätta att i Sverige klär barnen ut sig till häxor, vi målar och äter en massa ägg, ger varandra godisägg, vi sätter fjädrar i björkris.... Så får man frågan varför barnen klär ut sig till häxor. Hhmm... njae.. Eeum... De åker till Blåkulla till djävulen... Ingen Jesus eller något här inte!
Så ska man förklara midsommar. Vet ni hur svårt det är att bara förklara vad en midsommarstång är?? Ännu värre är det att förklara varför vi dansar runt den och vad den symboliserar... Man får helt enkelt säga att vi firar att det är ljust och att det är sommar.
Sen kommer surströmmingspremiären, det tar emot lite att berätta att vi äter rutten fisk även om det bara är en gång om året. Även här lite problem att förklara varför vi gör en sån sak.. Varför stoppa i sig rutten fisk?
Sen kommer lucia... Nu var ju Lucia ett helgon från Italien så det går ganska bra att förklara, jag hoppas bara att de inte vet att hon anklagades för att ha haft samröre med djävulen. Jag har helt enkelt sagt att hon lyser upp i mörkret och det har funkat bra. Värre är det när man ska förklara vad pepparkaksgubbarna, stjärngossarna och tomtenissarna har för funktion. De vet ju inte ens vad en pepparkaka eller en tomtenisse(här kommer de tre vise männen med julklapparna) är...
Sen kommer julafton då... Mycket skiljer sig från hur de firar jul här jämfört med hemma; maten, de har ingen tomte, barnen får inga julklappar (de får dem den 6 januari av de tre vise männen)... Här är julen mycket mera "kristen" och man fokuserar mycket kring Jesu födelse och de bibliska berättelserna. Så blir det då lite pinsamt igen då man ska förklara om vår materialistiska jul med tomte och julklappar. Men det allra värsta är att berätta om vad vi gör klockan 15.00 på julafton...
- At three o´clock everyone watch a Disney cavalcade with Donald Duck...
- Ehhh, cómo? säger eleverna.
Så står man där, återigen och ska försöka att förklara varför Disney har smugit sig in i den svenska julen... På en lektion gjorde jag misstaget att berätta att tjuren Ferdinand också var med i kavalkaden.
- There is also Ferdinand the brave Bull who only wants to smell the flowers instead of fight...
De blev bara ännu mer förvirrade och trodde att vi hade som tradition att titta på tjurfäktning på julafton...

Ja, förmodligen tycker mina spanska elever att Sverige har många konstiga högtidligheter. Men å andra sidan skiter jag i det för just nu vill jag bara hem till snön, julen, julskinkan, Janssons frestelse, Kalle Anka och naturligtvis alla er som jag saknar och längtar efter!

Från oss alla... till er alla... en riktigt God Jul!

/Jecca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0