Spanska skolan

2005-09-21 12:22 Sevilla, Spanien

Hej hopp! Nu har jag haft min första skoldag! Den var enormt hektisk! Snacka om skillnad jämfört med Sverige. Lektionerna börjar kl. 8.30 och skoldagen består av 6 lektionspass a´60 minuter. Det är bara 5 minuter mellan varje lektionspass så man får skynda sig! Mitt på dagen är det en halvtimmes rast. Undrar just om de har kollektivavtal och fackföreningar? Skolan serverar inte lunch, eleverna tar med sig en bocadillo(baguette typ) och lite att dricka. Under denna halvtimme låser man hela skolan och eleverna är hänvisade till den asfalterade innergården på skolan... Just nu sitter jag i datasalen och hör stojet utanför. Apropå datasal så kan jag säga att de är enormt väl utrustade med såna mojänger. Det finns en stor datasal och i varje klassrum finns det datorer uppställda vid varje arbetsbord!! Blev alldeles uppspelt då jag klev in i klassrum efter klassrum som hade datorer med käcka små smala skärmar! Vicente (rektorn) trodde inte att det var sant att vi bara har ca. 3 datorer/70 elever på Geresta. En annan helt otrolig sak som de har här är en person som kopierar allt man vill ha kopierat.... Man lämnar bara in det man vill ha kopierat och hur många kopior så utför kopieringsmannen det!!! Tänk att de har en man anställd enkomt för att kopiera!!*otroligt imponerad* En kopieringsman måste ju vara alla svenska lärares våta dröm!!! Hur många timmar har man inte ägnat åt kopiering under sina yrkesverksamma år? Oj, oj, nu ringer värsta signalen, låter som ett brandlarm men jag antar att det är signalen som markerar att rasten är slut. *lite fängelsekänsla* Jag är ju här för att lära eleverna engelska och där har jag fått en uppgift att bita i. De kan väldigt lite engelska och deras uttal....ja...Hhmmm..vad säga? Det är väldigt svårt att höra vad de säger. Eleverna som går i nian ligger kanske på en kunskapsnivå motsvarande årskurs 5 i Sverige. Så det är bara att köra på grundläggande saker som färger, kläder, mat osv. Trots sina knapra kunskaper i engelska verkar eleverna trevliga iallafall. Jag har träffat alla klasser idag och de var väldigt lugna. Vicente säger att de kommer att bli varma i kläderna om någon vecka..Han antyder att de är ganska livliga och jobbiga så jag får väl se längre fram :)Jag tror inte att de är så jobbiga, bara det att de kanske kräver mer disiplin här än i Sverige. Mitt schema är suvve och det känns som att detta kommer att bli lugnt, skönt att bara assistera och inte ha något huvudansvar. Så här ser mitt schema ut: mån: 08.10-12.45 tis: 10.25-14.35 ons: 08.10-11.50 tor: 08.10-13.40 fre:Ledig!!! Det var allt om min skoldag! Nu ska jag ta och äta min medhavda bocadillo con jamón y queso! Tack och hej Leverpastej! Doña Jecca

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0