Helados Artesanos...

2005-10-01 19:28 Utrera, Sevilla, Spanien
 

Helados Artesanos... har ju sett skyltar med detta sedan vi kom hit. Helado är glass. Jag har nyfiket kollat in dessa montrar som är fyllda med behållare med diverse läckra glassorter. Det enda konstiga var att glassen såg ut att vara smält eftersom den glänser. Jag sa till Jaken att jag tyckte att glassen såg konstgjort ut.

Så har man ju sett skrämselpropagandan om gulsot på TV hemma innan man åkte. Ni vet, den där man får se en tjej äta en glass och de säger att gulsot finns på ställen där man minst anar det, i länder man inte tror att det finns... Skrämd av denna hade jag beslutat mig för att bara äta Carte Dor glass som jag av någon anledning trodde var gulsotsfri. (Förresten så finns GB glass här också, med precis samma symbol och samma glassorter fast här heter det Frigo).
Nog om det, tillbaka till historien om helados artesanos. Jag hade alltså bestämt mig för att den såg konstgjord ut och att man kunde få gulsot eller kanske bli magsjuk eftersom den såg smält ut. Jag associerade dessutom ordet artesanos till det svenska ordet artificiell och tänkte att det nog inte var riktig glass utan någon sorts sorbet, kanske.
Men försäljningen av helados artesanos är enormt stor, det finns en mängd heladerias (glassbarer) i stan. En dag var jag hemma och satt och funderade lite kring det där ordet "artesanos" och beslöt mig för att slå upp det. Tänk så fel man kan ha! Där hade jag trott att ordet betydde artificiell men så betydde det motsatsen nämligen hemgjord... Attans! Så började tankarna att gå;
- Kanske man skulle ta och pröva den där hemmagjorda glassen... Alla spanjorer äter den ju och de verkar inte bli sjuka av den... Den ser ju god ut... Å den kan ju inte vara smält för det är ju bra äckligt med smält glass, det kan ju inte ens spanjorerna tycka om? Den måste ju bara se smält ut?

Så gick vi på en kvällstur och jag närmade mig en heladeria med helados artesanos... Stod och tittade lite på alla sorter...Beställde så in en bägare med straciattella (vanilj med mörk choklad). Tittade spänt på när servitrisen tog tag I glasskopan och skopade upp glassen, den var inte smält! Såg bara ut så på ytan!
Jaken hade beställt en öl som han satt och smuttade på medan vi tittade på allt folk på torget. Så tog jag då den första skeden med helados artesanos.... Oj, oj så gott det var! Har aldrig ätit sån god glass! A taste of heaven! Bort flög alla tankar om magsjuka och gulsot!
Och tänk er, jag har bara smakat en sort ännu. Det blir nog mååånga bägare helados artesanos innan det är dags att åka hem till Sverige igen! Ska faktiskt äta en ikväll, det är ju lördag å allt!

Jeccan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0