Estoy caliente....

2005-10-09 11:44 Utrera, Sevilla, Spanien


En dag skulle jag åka hem från skolan med en man som heter Juan-Antonio. Han är ca. 45 år och jobbar på expeditionen som någon slags skolassistent. Juan är en trevlig man men han pratar inte engelska. Han brukar ställa frågor på spanska till mig när vi åker tillsammans med Vicente på morgonen. Då kan jag försöka att svara på spanska och oftast går det bra. Om det går åt fanders kan jag istället svara på engelska och Vicente kan översätta det hela för Juan.
I vilket fall så föll det sig så denna dag att det var ett möte på skolan och jag inte kunde åka hem med Vicente. Alltså fick jag åka hem med Juan istället. Det kändes lite nervöst eftersom det är en åktur på 20 minuter. Vad skulle jag säga? Skulle vi kunna förstå varandra? Jag mötte så Juan ute på parkeringen direkt jag haft min sista lektion för dagen. Klockan var runt 14.30, himlen var klarblå och solen stekte. Jag svettades fruktansvärt i min gulblå Sverige-t-shirt. Jag tittade på Juan, tog tag i t-shirten, drog i den så det fläktade lite och pustade fram;
- Estoy caliente!
Jag var jättestolt att jag hade sagt något på spanska och jag visste ju att varmt var caliente. Juan tittade på mig och rynkade ögonbrynen och sa;
- Hace calor.
Jaha, tänkte jag. Det kan man också säga. Men så tänkte jag att jag skulle fråga om det betydde samma sak så jag sa (på Spanglish) med ett frågande tonfall;
- Caliente, calor es the same?
Juan såg ganska besvärad ut, skakade på huvudet och sa:
- No, hace calor.
Sedan satte vi oss i bilen och åkte mot Utrera. Vi lyckades prata lite mera. Det visade sig att jag förstod nästan allt Juan sa på spanska och Juan var inte så dålig på engelska som han påstod heller. Han förstod det jag sa på engelska också. Så den hemresan gick superbra!

Glad i hågen kom jag till skolan nästa dag. Efter lunch hade jag lektion med Lourdes. Hon är en av två engelsklärare på skolan. Jag trivs jättebra med henne och vi har riktigt roligt med eleverna. I vilket fall kliver jag in i klassrummet och Lourdes säger med ett liten leende att hon skrivit ner något åt mig.. Hon säger:
- I´ve talked to Juan and he was a little bit concerned about your Spanish. He said that he tried to explain it to you, but he wasn´t sure that you got it. I guess you tried to say that it was hot outside yesterday...
På lappen står det;
I´m hot= yo tengo calor
It´s hot=hace calor
The coffee is hot= el café esta caliente
You can´t say yo estoy caliente because it means you want to have sex with someone, that you´re hot...
Caliente is for hot fluids, like coffee or tea.
När jag läst denna lilla förklaring brister jag ut i ett skratt! Jag hade alltså sagt till stackars Juan att jag var het...på honom, typ! Inte undra på att han såg så bekymrad ut och hela tiden upprepade:
- hace calor.
Lourdes skrattade hon också men lugnade mig och sa att det var ett vanligt misstag bland de som lär sig spanska. I vilket fall tackade jag henne allra ödmjukast och lovade att inte säga att jag var "caliente" någon fler gång.
Så kan det gå i det spanska språkträsket! Så nu för tiden har jag lärt mig att det bara är kaffet som är hett, inte jag...

/Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0