Pizzeriaägare - födda med dålig smak?

 

 

Idag har vi varit nere i Sollefteå och ätit på en pizzeria och då dök det upp ytterligare en restaurangfundering.  När jag hade ett litet andhål medan Lovis faktiskt satt ner och åt kex såg jag hur fult det var där. De hade klätt en bardisk och väggarna med några stygga sorts laminatskivor som skall efterlikna stenblock. Jag känner igen de där fula stenblocksimitationerna eftersom jag sett dem på andra pizzerior. Det satte givetvis igång mina funderingar...Varför är det alltid så jäkla stygg och skabbig inredning på alla pizzerior? Jag har faktiskt aldrig i mitt liv varit in på en pizzeria som har snygg vanlig inredning. Är alla pizzeriaägare födda med taskig smak? Jag har funderat lite på vanliga inslag i det svenska pizzerialandskapet och kommit fram till en hel hög med styggelser.

Stygga tavlor i grälla, äckliga färger är oerhört vanligt. Ni vet, det kan vara ett rådjur som står framför ett vattenfall eller nåt sånt. Men den allra skabbigaste väggdekorationen av dem alla är nog ändå såna där stora solfjädrar med skabbiga motiv på. Det är ungefär samma motiv som på tavlorna.

Paneler av olika slag på väggarna är också vanliga, nästan alltid fula såna. Kan vara stenimitationer eller träimitationspaneler eller, om man har tur, riktiga träpaneler. Gärna neonlampor av olika slag. Pizzeriaägarna tycks vara lite imponerade av neon. Under vintern är det diverse neonljusslangar och sådant krimskrams. Bardiskar och höga diskar över huvudtaget är också poppis. Jag som är tre äpplen hög känner mig alltid som tre år då jag på tå ska beställa... Knalliga färger på väggarna är ett annat vanligt inslag. Överlag brukar det också vara väldigt dåligt utförda arbeten vad det gäller snickerier. De snickrar nog själva för oftast är det snett och fult. Så fult så att till och med jag kan se att det är dåligt utfört...

Kanske alla pizzerior också i själva verket är en stor världskonspiration? Kanske det finns regler för hur man ska inreda sin skabbiga lilla pizzeriasylta? Ett generallager fyllt med stenblockspaneler och skabbiga tavlor?

 

Ta dig en titt på din lokala pizzeria nästa gång och se om den har något av dessa inslag i inredningen. Kanske det finns fler fula inslag också? I så fall, berätta! Skriv kommentarer!

Min egen lokala pizzeria har en riktig fulhetsspecialitet; dammiga, äckliga kepsar som hänger runt hela haket...

 

Nu ska jag dö av en stund i soffan!


Kommentarer
Postat av: Joakim Forsberg

Vad sägs som en blogg där humor blandas med nöje, musik, sport, nyheter och en smutta allvar?

Tycker du det låter intressant så bör du såsom många andra kika in hos min blogg du med :)

Ha en trevlig helg!

2008-04-25 @ 22:38:42
URL: http://joakimforsberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0