Personalfest och bloggfunderingar

Igår var jag på personalfest och kom inte hem förrän 03.00 inatt. Vi hade verkligen jättetrevligt med knytkalas och en massa trevligt prat. Roligt att träffas utanför jobbet och prata annat än jobb! Idag sov jag till klockan 11.00. Skönt!

Vi pratade bl a om bloggar. Ingen av mina arbetskamrater bloggar och det är bara en av dem som läser min blogg. En intressant diskussion dök upp kring integritet. Jag fick frågan om jag inte tyckte att det var otäckt att vem som helst kan läsa min blogg och veta saker om mig? Om det verkligen var rätt att lägga ut bilder på sitt barn? Och varför man bloggar och hur man har tid. Intressanta frågor.
För min del bloggar jag för att jag tycker att det är kul att skriva, för att det är som en liten dagbok för min egen skull och dessutom tycker jag att det är kul att mina vänner som bor en bit bort kan och vill läsa om vad jag gör. Jag skulle ju önska att fler bloggade så att jag fick läsa om deras vardag också! Och visst från början skrev jag mest för min egen skull och tänkte att det inte skulle vara någon som ville läsa om vad jag pysslar med på dagarna. Men det är det ju! Sen hittar man ju nya vänner här i bloggvärlden också!

Vad det gäller integriteten så tycker jag inte att jag går in på så personliga saker på min blogg. Jag känner inte att jag "blottar" mig. Jag skriver ju inte ner mina innersta tankar eller så. Jag skriver ju mest bara redogörelser om vad jag gjort. Dock finns det ju många bloggare som är riktigt personliga och berättar allt om sig själva det och det är ju då deras val. Dock kan jag känna att det känns som att man kliver över gränsen då man läser en sån blogg, det känns som att man "snokar". Sen kan det ju finnas en baksida med riktigt unga människor som avslöjar allt om sig själva, lägger ut nakenfoton osv. Det är ju viktigt att man inser att alla kan läsa det man skriver om och att an kan stå för det man skriver.

Ja, att lägga ut bilder på sitt barn... Visst, Lovis har inte valt att ligga ute på nätet. Och visst, det finns pedofiler där ute men det känns på något vis långt bort att en pedofil skulle läsa om Lovis och sedan söka upp henne. Men det kanske kan hända? Vad vet jag? Men Lovis är ju en stor del av mitt liv och det är ju mycket roligare att lägga ut bilder på henne än på mig själv! Sen kanske det inte heller är rätt att lägga ut bilder på andra på min blogg, mina släktingar och kompisar tex? De har ju då inte heller bett om att få ligga här på bloggen. De kanske inte vill ligga ute på nätet? Har liksom inte tänkt så långt, för mig har det varit som en dagbok och det är ju alltid kul med bilder.

Ja, diskussionen skapade många funderingar och just på grund av denna diskussion lägger jag inte ut några kort från igår...

Så nu undrar jag bara vad ni som läser min blogg tycker om det här? Några är ju bloggare själva, några inte. Lämna gärna en kommentar... Jag vet ju vilka några är som läser bloggen är, men långtifrån alla.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej!



Jag tycker att man själv ska få välja vad man skriver i bloggen och vilka bilder man lägger ut. Vill du lägga ut bilder på Lovis så får du ju göra det. Det är ju som lite roligare att läsa när det finns bilder till. Ja det är iallafall vad jag tycker.

2009-01-31 @ 15:00:23
URL: http://carolineetjernberg.blogg.se/
Postat av: Moncan

Ja tyck dä ä som roligt o läsa bloggen din:) Och att titta på bilderna. Ett tips är ju att pixla ner bilderna på barn för då kan inte snuskgubbar ladda ner dem. Eller det kan de men bilderna blir inge bra liksom. Bra va:)

2009-01-31 @ 16:37:50
Postat av: matilda

Jag tycker att det är upp till var och en vad amn vill skriva i sin blogg.. Jag är nog med att välja bilderna jag lägger ut på barnen & definitivt INTE lägga ut bilder på andras barn utan att fråga om lov innan. Jag har även som du min blogg för släkten som bor ner över och det är ett bra sätt att hålla kontakten för ringa känns jag nästan aldrig har tid med! Och så håller jag med de som skrivit innan att det är ju alltid roligare att läsa när det finns bilder!

2009-01-31 @ 16:53:49
URL: http://mammamatilda.blogg.se/
Postat av: Lina Runesson

Hejsan!

Jag hittade hit genom Elins blogg för någon vecka sedan :-) Jag ÄR kluven när det gäller detta ämne. Just därför har jag valt att flytta min blogg från blogg.se Nu kan jag skydda inlägg med lösenord för att ha mer kontroll (skrev om det i min blogg häromdagen).

Jag lägger inte ut bilder på andra utan att fråga först.

Jag tycker oxå att bloggen är bra för tex vänner som man bor en bit ifrån och inte pratar med ofta.

Ha det gott. Hälsa familjen!

2009-01-31 @ 20:04:26
URL: http://nydagnyamojligheter.wordpress.com/
Postat av: Caroline

Appropå att ha lösenord. Det går ju att göra på blogg.se med, man kan välja det på inställningar. =)

2009-01-31 @ 20:14:49
URL: http://carolineetjernberg.blogg.se/
Postat av: Linda Engeroth

Hej hej! Här är en till av dina läsare :-) Var länge sen jag ramlade in här, kan inte komma på hur jag fick länken, men säkert via någon annan blogg. Jag bloggar också på wordpress.com, där man lösenordsskyddar VISSA inlägg. Blogg.se är ju allt eller inget. Jag har aldrig uppfattat din blogg som utelämnande, allt är relativt. Jag tror man känner sånt själv. Fin blogg! Fortsätt skriv :-) Hälsa Anders! //L

2009-01-31 @ 22:47:07
URL: http://2thousandandnine.wordpress.com
Postat av: Anna Larsson

Jag har haft den diskussionen med min chef också... Hon är väldigt anti mot bloggandet av bl.a. den anledningen att många skriver om och lägger ut bilder på sina barn. Så länge man inte skriver utelämnande och privata saker som barnen kan ta skada av (att de t.ex. blir retade för saker som föräldrar skrivit)så tycker jag att det är upp till var och en. Jag tror inte att Lovis tar skada, det är ju så himla söta och roliga saker du lägger ut. Och för att förhindra att pedofiler använder sig av bilderna så finns det ju knep för det.. Monkan hade ju ett tips och det finns säkert fler. Internet är ju också en plats för mycket otrevligt skit... Men blogga på! jag är in minst en gång om dan och kollar om det hänt nåt. Och Allan är också in ibland.

2009-02-03 @ 12:48:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0