Nyårsafton

Nyårsafton firade vi i goda vänners lag hemma hos oss. Det var verkligen en jättehärlig dag, kväll och natt. Tack allihopa som var med!
Vi hade pratat med Dennis och Jessica om att i år igen fira tillsammans. Vi skulle bli fler i år och funderade på om man kunde hyra något ställe. Men så kände jag att det bara kändes struligt att hyra eller låna ngn lokal. Då ska man dra dit en massa grejer och sedan städa upp dagen efter. Vi har ju ett stort hus som rymmer många så varför hålla på och låna ett ställe? Vi var ju hemma hos oss förra året också och jag tycker att det är jätteskönt att vara hemma. Speciellt eftersom vi ville vara med Lovis också. Nyårsmiddagen blev så hos oss.

På dagen var vi på Kvarnbacken hos Dennis och Jessica och grillade korv, åt kolbullar och bastade. Blev jättesugen på att skaffa en timrad bastu. Vi bastade i en liten timmerfriggebod som hade en kamin i mitten. Hur häsligt som helst. Hade det vart lössnö så hade jag till och med kunnat överväga att göra en snöängel! Vi skulle åka pulka och bob också men det var så blåsigt, kallt och hård snö så det bidde just inget av det.

Nyårsmiddagen blev så himla god! Det var verkligen jättegod mat, men det slog inte förra årets mat. Då hade Dennis med sig rådjurssadel och det är det godaste, möraste kött jag någonsin ätit! I år hade vi älgfilé kvar som behövde ätas upp och det hade Dennis och Jessica också, så vi slängde ihop lite olika. Vi hittade ett recept på helstekt file´och Dennis knöt ihop och grejade de där fileérna. Återigen, han är en hejare på att laga mat! Jag gjorde i ordning potatisrullar på morgonen så de var klara att sätta in på kvällen. Jessica hade förberett en hallonparfait. Den var supergod! Totalt blev vi 11 stycken som åt, och som vi åt och ändå blev det massor av mat över.

Senare på kvällen kom Emelie och Johan och Ronja och Ante. Vi spelade ett jättekul charadspel som Daniel och Jenny hade med sig. Dennis hade köpt ett fyrverekerikit och det small rejält, Fattar inte att Lovis sov sig igenom det som skedde precis utanför hennes fönster. Visserligen hade jag dragit för mörkläggningsgardinerna så det blixtrade ju inte något ljus. Men det lät ju desto mera! Men Lovis var nog tämligen trött efter dagens och kvällens aktiviteter, hon sov som en stock. Enda gången hon vaknade var kring 03.30 när Dennis och Jessica och Emelie och Johan begav sig hem. Hon satte sig upp i sängen, gnuggade ögonen och sa;

- Dennis och Jessica ä´ här

Hon hörde dem prata nere i hallen. Men jag kade ner henne i sängen igen och stoppade om henne och sen sov hon vidare.



Anders dristade sig till ett åk med bobben



korv med hembakt tunnbröd



Lovis sov gott ute



grilla och greja! Anna står med kameraväskan redo! Både Emelie, Jessica och Anna hade med sig sina nya digitala systemkameror! Måste få lite bilder av dem!




Jag dukade i lila, silver och glas. Kul att duka fint!








förrätten, vi körde samma som förra året; älgsnittar med sting. I år hade vi dock Jessicas hembakta tjocktunnbröd. Det blev en ny dimension, jättegott med det lite söta brödet till den lite starka röran.



Alla till bords, Lovis vid honnörsplatsen!





Lovis fick smaka lite hallonparfait av Jessica strax innan hon höll på att somna i Annas famn..



Parfääääää



Anna hade med sig frukt, kex och ost som nattamat



Sedan spelade vi ett charadspel, jättekul!



Johan körde på järnet men ingen förstod honom. Men till hans försvar måste jag säga att han ofta fick ord som hade med fåglar att göra. Rolig var han iallafall!



I väntan på tolvslaget. Daniel ringde fröken Ur. Jag visste inte ens att hon forfarande fanns!



vi väntar på tolvslaget



några bilder på fyrverkerierna har jag inte, men det har de som hade systemkameror...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0