Mot Ö-vik i Umpa Skumpan!

I går åkte hela konkarongen Jacobsson till Ö-vik för att se på hockey. Det var Anders & jag, Maria & Anders (eller Ragn arsson som vi kallar honom eftersom det är jobbigt emd två Anders), Viktor & Oskar och svärmor och svärfar. Vi lånade skolbussen Umpa Skumpa som jag normalt då kör till skolan med. Den är ju bra för att det ryms 9 personer i den utan att man behöver något busskörkort. Men den gör verkligen skäl för namnet Umpa Skumpa som jag döpt den till... Det skumpade, gnisslade och brummade hela vägen till Ö-vik. Vägen var rätt så ohyvlad om man säger så...


I Umpa Skumpan!

Väl framme gick vi på stan en snabbis och jag köpte fuskfoppatofflor som jag ska ha på jobbet och headset till telefonen eftersom mitt är trasigt. Jag köpte också en kulspetspenna som man kan sudda. Sen köpte jag inget mer! Visst var jag duktig? Jag hade faktiskt inget speciellt  jag skulle köpa och var inte på shoppinghumör.

Fast just det, köpte födelsedagspresenter åt Anders eftersom han fyller år på tisdag. Han fick en massa flugfiskegrejer som han valde ut själv. Tråkigt, jag vet... Men han ville verkligen ha såna grejer och jag kan ju inget om sånt. Han ska börja att binda egna flugor och hade jag valt sånt där lurv som man ska ha till flugorna så hade ju jag köpt neonrosa eller glittrigt för att det såg glamoröst och fränt ut.. Och småkrypen i våra svenska vattendrag är väl kanske inte fullt så glamorösa...Fast namnet på dem är ju kul; superpuppa! :D Så nu ska Anders sitta och tillverka superpuppor här framöver.



Efter lite snabbshoppning mötte jag upp med Elisabeth eller Bettan som hon kallades på den tiden det begav sig :) Hon är en gammal högskolekompis till mig. Vi gick i samma klass första året på lärarhögskolan i Härnösand. Hon har bott i Göteborg förut och vi umgicks en hel del när jag bodde i Göteborg.  
Vi gick och fikade och jag fick träffa en av hennes döttrar, lilla Ida. Det var kul att träffas igen, vi försökte att klura ut när det var sist och förmodligen var det 2001, så det är ett tag sedan. Som vanligt gick tiden alldeles för fort innan jag skulle iväg mot nästa anhalt. Vi hann med en fika och gå till butiken himlen runt hörnet (skirver mer om den i nästa inlägg). Nästa gång jag åker till Ö-vik ska jag se till att ha lite mera tid och då vill jag hinna med att se var du bor Bettan!


Lilla Ida, Elisabeth & jag på stan

Sedan drog hela konkarongen vidare mot ett område som hette Nyänget där det ligger en massa ny byggda villor vid havet. Jättemysigt ställe och massor med fina nybyggen. Vi skulle hälsa på Ragnarssons kusin Linda för hennes man Staffan är byggnadsingenjör. Han skulle hjälpa Anders och Maria att rita på utbyggnaden av deras hus. Linda och Staffan hade ett väldigt fint alldeles nybyggt hus med havstrand. Staffan har ritat huset själv så det är "one of a kind", rätt så kul. Mycket roliga lösningar och spännande design. Väldigt "späjsigt" som min mamma skulle ha kallat det. Alltså, modernt med strikta linjer och så. Inte min typ av hus men spännade att få gå husesyn och få lite idéer! De hade bland annat en tvättränna som jag skulle vilja ha. Skulle vara skönt att kunna slänga ner tvätten direkt i källaren uppifrån sovrummet. De hade en stor walk-in closet också, DET skulle jag verkligen vilja ha. man blir ju sugen på att gör en inne i vår gamla dusch och bastu där uppe... *drömmer mig bort*


Lindas & Staffans hus från framsidan


I köket/vardagsrum/tv-rum. Alltsammans i ett enda stor öppet rum. Panoramafönster ut mot havet.



När vi hade varit klart där så åkte vi till Ragnarsson moster, alltså Lindas mamma Mia. Hänger ni med? :) Hon bjöd iallafall oss på en fantastiskt god kycklingryta.


här sitter vi och jäser efter kycklinggrytan

Sedan var det då dags för hockeymatchen som alla hade åkt dit för, ja alla utom jag då... hehe.. Jag är ju inte nämnvärt intresserad av hockey, eller visst kan jag se hockey, men det är onödigt att slänga ut så mycket pengar på ngt som man inte är så intresserad av. Jag släppte av hela gänget vid Swedbank arena och  sedan åkte jag vidare till min gamla barndomskompis Malin. Så fick jag se hur hon bor och VAR hon bor så jag hittar dit själv nästa gång. Vi satt och surrade  hela kvällen. Det var jättekul, det är sällan vi hinner surra så länge. Vi brukar träffas då hon kommer hem till Ramsele men då blir det ju inte några långa stunder. Tack för en mysig kväll! Nästa gång kommer jag och sover över!



Sen var det dags att åka hem mot Ramsele igen. Vi kom hem kring 23.30 och då var man rejält trött. Men fick sovmorgon imorse eftersom Lovis sov hos mormor och morfar. Sov ändå inte längre än till 09.00 och fikade en liten snabb frukost och sen längtade både Anders och jag efter Lovis så vi gick upp för att hämta henne.

Kommentarer
Postat av: Maria

Oj vad världen är liten:) Min närmaste kompis Carro, de var hennes syrra Linda och hennes mamma som ni var och hälsade på:)Tyckte jag kände igen mig på bilderna:)

2009-01-26 @ 11:12:19
URL: http://hellstrommaja.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hmm, det var minsann ett utförligt beskrivande av ert Öviks besök. Vill dock visa visst missnöje över mitt "smeknamn" har aldrig sett mig själv som en Bettan... men okej du är förlåten och varmt välkommen till Övik igen.

2009-01-26 @ 17:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0