Nu ska den bort!

Gårdagens besök och fläck inspirerade mig till att byta soffa. Vi kan inte ha en soffa som har en klädsel som man ska kemtvätta, det går bara inte med ett litet barn som gärna kladdar men tack och lov inte ännu haft magsjuka.... Jag bara fasar för tanken att hon skulle kräkas i en kaskad i maxihörnet på soffan...

I vilket fall satt jag mig och gick igenom Ikeas soffsortiment igår kväll och skrev upp vad jag ville ha och vad det skulle kosta. Jag ville då ha en tre-sitsig Ektorp soffa och en vit schläsong därifrån. Jag har varit sugen på de där schläsongerna hur länge som helst! De är så fina och stämmer  mycket bättre till stilen i huset än den vi har. Om jag ska vara ärlig så har jag irriterat mig på soffan ett bra tag. Den är för modern för vår stil och passar inte alls in i min vision om hur det ska se ut här hemma... Jag har velat byta soffa för länge sedan men Anders har velat haft kvar den. Men som tur var satt Lovis fläck igång mig så jag fick fingrarna ur och tog tag i det hela. Fläcken var ju det perfekta argumentet för att byta soffan ;)
Nicklas och Elisabeth har Ektorsp soffor med vit klädsel och enligt dem är dom de bästa de haft när barnen varit små. Klädseln är vit och kan tvättas, man kan nog till och med lägga den i klorin om det skulle vara en riktigt hemsk fläck.

I morse kom jag dock på att det kanske fanns begagnade Ektorpsoffor på blocket. Och så hade jag en sån tur att det fanns en tjej som hade både en tre-sits och en schläsong till salu!! Ringde till Anders som var ute och jagade och sa att det fanns begagnade soffor som jag ville ha. Han tycker dock om soffan som vi har och vill helst inte byta. Jag gick an om analkande magsjukor och annat som gör att man som förälder gärna vill ha en soffa med tvättbar klädsel. Han muttrade;
- Ja, men gör som du vill da´. *suck* Men jag tycker iallafall inte att vi behöver byta soffan. Hon behöver ju inte få magsjuka I soffan.
- Jamen, hon kommer ju att få magsjuka flera gånger innan hon blir så stor at hon kan säga till att hon mår illa. Dessutom finns det många saker hon kan kladda i soffan även om vi är noggranna med att hon inte får ha kladdiga grejer där. Nej, jag vill inte ha kvar den här soffan. Jag ringer den där tjejen och frågar om de är kvar. Tror du vi kan åka ner till Sundsvall på tisdag och hämta dem? ;)) *med min ljuvaste röst*
- Ja, det kan vi väl *prassel, suck* Nu ska jag gå vidare och se var Loco tog vägen.

Så ringde jag då tjejen som hade soffan och schläsongen, och de fanns kvar! Gjorde upp med henne att vi ska komma och hämta på tisdag. Weeee!!!

Så här ser vår nuvarande soffa ut. Inget fel på den egentligen bara det att den inte passar vår övriga inredningsstil och inte heller våra barnfamiljsbehov...Så, någon som är intresserad? :D Ska lägga ut den på blocket nu.






Dessutom ska jag försöka bli fri den fina indiska hyllan. Jag vill ju göra en biblioteksvägg och en indiska hyllan är ingen riktig "bokbokhylla", den är mycket finare om man bara har prydnadssaker i den.



Och så här ser våra "nya" soffor ut

Vitt, vitt, vitt. Jag älskar vitt!!


Kommentarer
Postat av: Fia

Nu har du ju redan övertalat din sambo, men annars kunde jag ha berättat om ett par, tre konkreta exempel, tagna direkt ur verkligheten, på varför det är bra med avtagbar/tvättbar klädsel på soffan...



Kaskadspyor kan sträcka sig över en HEL tresitssoffa :)

2008-10-26 @ 20:46:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0