Monsterplantorna invaderar!

Varför får man någon sorts överenergi på våren??? För några veckor sen då ljuset började komma och det var soligt och fint ute kom jag på att jag skulle plantera lite frön. Ljuset påminde mig om min alldeles för stora rabatt som har alldeles för mycket jord mellan de olika växterna. Det kommer bara upp miljarders ogräs mellan rosenbuskarna och allt annat som växer och jag är verkligen asless på det. Jag är ju inte direkt så trädgårdsintresserad. Jag har helt enkelt inte tid att hålla på med rabatten på sommaren. Då är det ju auktioner och annat att pyssla med.

Pigg och glad begav jag mig iallafall till blomstershopen och inhandlade några påsar med pysslingkrage, blåklint och prins gustavs öga. Lånade en massa odlingskrukor av morsan, fyllde dem med jord och läste på fröpåsarna:
"plantera några frön i varje kruka2 stod det.
-Jahaja, hur många frön är några då? tänkte jag.
Efter några krukor var jag ju rätt les på att stå och försöka plocka ut fyra frön ur handflatan så då hällde jag bara ur fröpåsarna istället. Plantera var ju lätt som en plätt!
Så efter någon vecka kom det då upp lite grönt och det där växte och växte och växte... Och det var ju jättekul tills morsan kom upp och såg plantorna och sa:
- Herregud, de där måste du ju plantera om nu. Det är ju alldeles för många i varje kruka.
- Plantera OM???? Vadå, plantera OM?? Måste jag typ sära på alla plantor och plantera i var sin kruka?

Så läste jag då resten av det som stod på fröpåsarna.... "Räcker till 5-6 meter", "planterna en planta i varje kruka". Efter det så insåg jag att det inte alls var lika roligt med planteringar längre... Så nu har jag då pysslat med att plantera ut alla jävla plantor i egna krukor. Det är sååå jäkla tråkigt och söligt att hålla på med. Sammanlagt är det nu 130 såna där plantkrukor med plantor. Heelt sjukt! Varför har jag planterat så många plantor? Dessutom kan man ju inte sätta ut de små plantorna ute innan det helt säkert är frostfritt. När man bor här uppe i skogarna kan det ju fan vara frost ända fram till midsommar!! Blir ju så äckligt att ha dem inne också, det kommer ju en massa småflugor i jorden.

Nää, nästa år blir det inget sånt här dumt planterande. Möjligtvis så skär jag bara upp en påse med jord och planterar direkt i den. Då slipper man ju iaf plantera om och ha sig. Man måste väl bara kunna plantera direkt i en stor påse istället? Nån trädgårdintressad som har några tips kanske??  Det bästa vore ju att få tag på en massa perennaväxter men det är så dyrt att köpa.

image56

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0