Jysk bäddlager -

Idag var jag till Sollefteå en snabbis. Mamma skulle till Bollstabruk för att titta på en "ny" jaktbil till pappa. Hans gamla golf har liksom börjat att ta in avgaser och det går ju inte. Så nu skulle mamma ner och titta på en gammal golf som ändå var fräschare än den pappa nu har som jaktbil. Om någon undrar så är en jaktbil en bil som pappa har då han ska ut och jaga med hundarna. Så slipper det bli en massa hundhår i den vanliga bilen.

I vilket fall så hoppade jag av i Sollefteå för att köpa lite presenter eftersom det är lite barn och vuxna som fyller år snart. Jag var iallafall in på Jysk och tittade lite och när jag stod i kassan och tittade på killen som jobbade i kassan slogs jag av en tanke
- Måste man vara tatuerad, piercad och bära baggy jeans (helst trasiga såna) för att få jobba på jysk?

Missförstå mig inte, för mig får folk se ut hur de vill men det är lite knepigt att alla som jobbar på jysk ser ut på ett visst vis. Nu har ju jag inte heller besökt alla jysk i detta avlånga land, men jag har iaf besökt 6-7 stycken och det är liksom samma stil. En annan sak som jag ofta också sett är att deras arbetsskjortor ofta är alldeles skitiga, de är liksom gråa på magen. Håller de på att packa upp kartonger och sånt med magen och blir svarta av det eller tvättar de aldrig sina arbetskläder? Eller hör även de skitiga skjortorna till Jyskimagen??

En annan fundering kring jysk

- Är det helt omöjligt att prismärka varorna?
Man får alltid leta eller fråga om pris på typ hälften av varorna...

Och när man ska fråga om ett pris får man ofta ställa sig i kassakön eftersom det inte finns någon annan som arbetar i butiken ute i själva butiken. Vilket leder till en annan fundering:

- Det måste ju sitta någon annan som jobbar där och trycka ute i fikarummet? Har de anställda typ ett system med att bara ha en endaste människa i butiken och resten på rast?

I know, jag låter som en gammal purken pensionärsskata, men man blir lika jäkla irriterad varenda gång man besöker den butiken. Jag borde verkligen sluta med att gå dit, men de har ju ständigt en sak som jag inte kan motstå: rea.

Snälla, är det någon som varit på ett jysk där alla varor varit prismärkta och expediter har funnits till din tjänst ute i butiken? Vart kan jag hitta den jyskbutiken isåfall?


Kommentarer
Postat av: En som jobbar där.

En Jysk-butik i Sollefteås storlek ligger på ungefär 1500 artiklar ute i butiken och har en dålig dag 80-100 kunder och en bra 250 kunder. Det gör att vi ligger på mellan 32.000 - 70.000 kunder per år fördelat på 3.5 heltidstjänster som under den tiden även skall hinna med att packa upp mellan 7-15 ton varor beroende på kampanj och säsong och som igår då du var där, säkerställa att vi är klara inför sommarrean som börjar på måndag. Detta är ingen ursäkt, bara en liten parantes till varför det kan saknas en skylt ibland eller varför skjortorna kan vara skitiga en lördag då vi packar upp varor och bär garderobskollin på 120 kilo. Tatueringarna och piercingarna kan jag dock inte svara för :) Hoppas du har haft en bra helg :)

2008-08-10 @ 10:45:06
Postat av: Jessica

Tack för förklaringarna på de skitiga skjortorna, dock var inte skjortorna skitiga igår, det har jag sett en annan gång :)

Folk får vara hur tatuerade och piercade de vill men håll med om att det är lite kul att det har varit baggy jeans, tatueringar, och piercingar på personalen på ALLA jysk jag varit in på! Förmodligen är det så att Jysk tar in många yngre människor och att de faktiskt inte har en dresscode på sin personal. Och det är ju bra att folk får se ut hur de vill.

Varor som saknar prismärkning finns det alltid på jysk oavsett var butiken ligger, så har det alltid varit i butikerna. Sorry :( Man kan ju jämföra med tex Dollarstore som också borde ha mycket varor att packa upp, men deras varor är alltid prismärkta, oavsett vilken butik det är. Dessutom är varenda enskild vara märkt, inte bara på en list på hyllan.

Det är nog bara att konstatera att Jysk har för få anställda och de som är anställda ska göra alldeles för mycket som att bära upp såna där garderobskollin. Mitt antagande om att ni hängde i fikarummet är nu röjt! ;)

2008-08-10 @ 15:53:37
URL: http://spunkan.blogg.se/
Postat av: En som jobbar där.

Hehe, vad bra :) Det finns en dresscode inom Jysk med men det är som du säger att det är många yngre som jobbar inom företaget därmed den lite slackiga stilen kanske. Men jag kan garantera dig att har du åtsittande brallor på så kommer dom att gå sönder efter ett tag ;) Vad gäller tatueringar och piercingar finns det en policy angående det med men så länge det inte är motiv som väcker anstöt ser jag inga problem med det. Piercingar i ansiktet är dock jag emot. Vi märker inte våra varor en och en då allt förljer ett koncept som gäller för hela sverige och norden så därför kör vi med lister istället och jag kan garantera dig att vi hela tiden jobbar på att det inte ska saknas några skyltar men ibland missar man någon och tro det eller ej så finns det även kunder som flyttar på och tar bort skyltar :) Dock tycker jag att butiken har fått ett ganska ordentligt upplyft sen i julas, håller du inte med? :)

2008-08-10 @ 18:14:15
Postat av: susanne

Jag är ju lite äldre än du ,... men har samma åsikt om jysk liksom epa över det hela rörigt personal tomt... sen "en som jobbar där" kan jag ge en eloge till i följande ja ni har fått ett lyft.. nu går jag bara in där om min mamma tvingar in mig.. jag ser jysk och rusta som samma rööörigt...

sen tror jag att välvårdad klädsel hade höjt statusen massor--- kanske om jysk personlen får högre lön så kanske det snyggas upp..

en gnällig tant är jag vet det!

2008-08-10 @ 23:20:43
URL: http://supermamman.bloggagratis.se
Postat av: En som jobbar där.

Susanne: Jysk har, med betoning på har varit rörigt det kan jag hålla med om och det har varit en väldig personalomsättning med. Dock har det under det senaste året skett en i min ögon och väldigt många av våra kunders ögon stor förändring sen den förra butikschefen slutade och det märks både på vår omsättning, vårt ökande kundantal och även på våra interna mätningar att det går framåt. Det svåra är egentligen inte att få butiken att gå runt utan att vinna tillbaka förtroendet hos de kunder som har upplevt det som stökigt eller fått ett dåligt bemötande under tidigare år. Jysk i Sollefteå är inne på sitt femte år och under de första fyra åren har det varit oerhört rörigt med personalomsättning och även en före detta chef som verkligen körde ner butiken i botten och det är det vi kämpar med nu och jag vet att vi kommer att lyckas :) Jag ser all kritik som positiv då det endast kan förbättra oss och jag skall ta tag i det med klädseln det första jag gör imorgonbitti :)

2008-08-11 @ 18:24:18
Postat av: susanne

Hej .. jo i skellefteå kan dom behöva din attityd!

för jysk är som IKEA var förr på 80 talets början.. då var ikeas grejer skräp....idag.. högklassigt ;) alltså finns det en möjlighet att kanske jysk rör till saker och kvaliteten på möbler och dyligt förbätras.. ta ÅHLENS som kopierar de stora trändsättarna... i snygg förpackning..... "lyckat"

2008-08-12 @ 07:43:50
URL: http://supermamman.bloggagratis.se
Postat av: En som jobbar där.

Jasså? I Skellefteå? Jag har aldrig varit i den butiken faktiskt men jag har haft en del att göra med butikschefen och han är riktigt duktig. Jysk Sverige är snart inne på sitt 17:e år och om man ser tillbaka är det inte förrens de senaste 2-3 åren som det har börjat hänt nåt på möbelfronten och jag tycker personligen att det blir bättre och bättre för varje år. Dock har vi en bit kvar till IKEA på en del områden. Fast å andra sidan, ska vi jämföra täcken & kuddar, sänglinnen och sängar så har IKEA inte en chans på det området :)

2008-08-12 @ 09:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0